Klapverslagen

Klapverslagen van epische games, geschreven door ons eigen team van reporters.

Lezen is op eigen risico!

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Exhibition 2 - Round 4

Dordanov,
22-03-2025 23:40

Zoals aangekondigd was de laatste race van deze Manufacturers Cup een race in "The Green Hell". En zo zag ik het ook echt. Ik ben nooit een fan van de Nordschleife geweest, met name omdat ik de baan niet goed genoeg ken en alles op elkaar vind lijken. Maar ik heb een aantal zeer matige resultaten staan in deze Cup, dus ik wil wel proberen om nog wat punten te gaan scoren. Het is alleen niet een baan die simpel te oefenen is natuurlijk, want met zo'n lang circuit duurt het erg lang voor je weer terug bent in een sectie die niet lekker loopt. En tegen de tijd dat je er weer bent weet je al niet meer wat er de eerste keer mis ging...
De eerte 5 oefenrondjes waren dan ook verre van consistent met 9:30, 8:49, 9:02, 9:02 en 9:16. Daar waar de allersnelsten van de wereld een 7:44 hadden geklokt. Er was dus nog wel wat werk aan de winkel. Ik had toen het geniale idee om de "Circuit Experience" te gebruiken. Daar kun je alle sectoren in een voorgeselcteerde auto oefenen en strijden voor een gouden, zilveren of bronzen medaille afhankelijk van je tijd. Voor de nurburgring was de auto een GT3 BMW M6, dus dat moest ook nog wel een beetje vergelijkbaar zijn. Maar het allerbelangrijkste was simpelweg dat ik de baan leerde kennen en weet welke bochten er ongeveer aan komen.
Je kunt gewoon een sectie selecteren en dan wordt je elke keer vlak voor die sectie gedropt, rijd je tot het eind en krijg je een tijd. En je kunt direct opnieuw proberen.
Ik moet zeggen dat het me niet tegenviel om de gouden tijden te rijden, en na een paar uurtjes oefenen had ik in alle 11 sectoren een gouden tijd neergezet. Maar nu moet je het nog zien te doen en herkennen als je alles achter elkaar in een complete ronde gaat rijden natuurlijk.
Ik heb vervolgens gedurende de week ook nog twee races met de AI geoefend, en in de laatste oefensessie die ik deed was het al aanzienlijk beter met de rondetijden: 8:48, 8:17, 8:42, 8:16 en 8:14. Af en toe vloog ik er nog af omdat ik even vergat waar ik zat en wat er aan kwam, maar het ging al stukken beter. Ook beter dan ik zelf had verwacht moet ik eerlijk zeggen!
Ik had best een goed gevoel bij mijn kennis en beheersing van de baan ondertussen, en met de hoop dat anderen de baan misschien (een stuk) minder goed kenden had ik het vermoeden dat ik misschien wel een top 3 zou moeten kunnen rijden hier. Dat had ik vantevoren nooit gedacht!

lees verder »

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Exhibition 2 - Round 3

Dordanov,
20-03-2025 00:43

Net zoals bij het oefenen voor de eerste ronde op Fuji was het voor de race op Autopolis duidelijk dat de Supra het zwaar ging krijgen. Dit circuit is zo mogelijk nog bochtiger dan Fuji, met name in de laatste sector. Wel een lang stuk op start/finish gevolgd door een ander lang stuk aan het eind van sector 1. In die 1e sector kan ik dus nog wel goed meekomen, maar vanaf sector 2 en 3 gaat het hard bergafwaarts met de performance. Voor deze 16 ronden lange race zijn medium en hard de verplichte compounds, dus er moet een pitstop gemaakt worden. En dat is ook nodig, want de mediums houden het zeker geen hele race uit met de hoge bandenlsijtage die ingesteld is. Dankzij wat oefenraces tegen AI leek de conclusie te zijn dat de mediums wel een ronde of 8 moesten kunnen als de auto wat lichter is, dus mijn plan was beginnen op hards en dan halverwege de race wisselen naar mediums.
Bij het oefenen was mijn allersnelste ronde een 1:46.855, en dat was geen enorme uitschieter. Ik kon regelmatig een lage 1:47 rijden, dus het doel was kwalificeren met een rondje onder de 1:47.5.

lees verder »

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Exhibition 2 - Round 2

Dordanov,
16-03-2025 01:00

Na het complete fiasco van de race op Fuji waar ik slechts 15e wist te worden was het nu tijd voor vergelding. De race van vandaag op Tokya Expressway is waar de Supra volledig tot zijn recht komt. Dat was vooraf al de verwachting, en de leaderboards voor de practice mode bewezen dit ook. De top 14 bestond uit Supra's met op p7 10 en 11 een verdwaalde BMW. Daar waar op Fuji in de hele top 100 maar 2 of 3 Supra's te vinden waren.
Maar ja, we moeten het er nog wel uit halen, dus ik heb ook weer serieus zitten oefenen. Uiteindelijk wist ik een 1:54.510 als snelste ronde neer te zetten, wat goed was voor plek 299 van de wereld, en slechts 1.8s van de allersnelste ronde af. Op zo'n lange ronde is dat behoorlijk netjes, dus ik was erg positief gestemd over hoe ik de baan onder de knie had en wat mijn tempo was. Dus: bring it on!
Deze race was 15 rondes lang, met een verplichte pitstop en we rijden op de zachte compound. Voor die banden is een pitstop ook wel nodig, want met een rondje of 9-10 hebben ze zeker hun beste tijd wel gehad. Dus een pitstop in ronde 7 of 8 was de tactiek die logisch leek, dan haalde je ook het maximale uit de banden.

lees verder »

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Exhibition 2 - Round 1

Dordanov,
13-03-2025 00:02

Direct na de Nations Cup van de afgelopen 2 weken gaan we meteen door naar de Manufacturers Cup die ook weer 4 races duurt. Alle races zijn net als de vorige Manufacturers Cup weer in GT3 auto's, en omdat het me vorig seizoen best goed bevallen is met de Supra heb ik ook deze keer weer besloten om voor Toyota te gaan rijden. De eerste race is op Fuji International Speedway. Geen pitstops benodigd en er word gereden op de harde compound.
Ondanks dat er een behoorlijk lang recht stuk in deze baan zit was het meteen vanaf het begin bij het oefenen duidelijk dat dit niet een circuit is wat de Supra goed ligt. Er zijn een hoop langzame bochten waar je terug moet naar de 1e of 2e versnelling, en dan is de achterkant van Supra aardig nerveus bij het gas geven. Zo ook in de laatste bocht voor het rechte stuk die ontzettend lastig is om goed te nemen omdat hij knijpt en ook nog een behoorlijke vervelende banking heeft. Die bocht heb ik veel goede rondes weggegooid door te wijd te gaan of te spinnen.
Desondanks heb ik er in de trainingen een 1:40.532 uit weten te persen. Dat ging zeker niet van harte, en mijn doel voor de kwalificatie was ongeveer een 1:41.5.

lees verder »

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Nations Cup - Exhibition 2 - Round 4

Dordanov,
09-03-2025 00:20

We zijn alweer aanbeland bij de laatste race van de Nations Cup. Zoals eerder al aangekondigd racen we hier op Suzuka in de Super Formula auto's. Specifiek de Dallara SF23 waar in de japanse Super Formula ook mee geracet wordt.
Deze combinatie is best tricky. Net als een F1 bolide heeft de Super Formula ziek veel grip en downforce, met name hoe harder je rijdt. En daardoor stuurt hij ook heel direct. Ik vind het dus heel lastig een apex consistent te halen, want een kleine afwijking geeft direct een groot verschil. Gelukkig krijgen we er wel goede banden bij: de soft en medium compounds. Beiden moeten gebruikt worden in een race, dus een pitstop is verplicht. De softs slijten echter ontzettend snel en de mediums hebben ook best een degelijk tempo, dus de strategie lijkt te zijn om ongeveer 9 a 10 ronden op de medium te rijden, en de overige 5-6 ronden op softs.
In de oefensessies zat ik heel vaak in de erg lage 1:37.0 range voor mijn snelste rondes, en omdat ik vond dat het moest kunnen heb ik tegen de bierkaai in lang genoeg geoefend tot ik uiteindelijk een 1:36.976 in de lijst had staan. Voor de kwalificaties was ik al lang blij als ik een 1:37.5 zou weten te rijden. Dat was iets wat me in elk geval al vaak genoeg gelukt was.

lees verder »