Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 2

Dordanov,
05-04-2025 23:41

De tweede race voor de Manufacturers Cup is alweer hier, en als we de resultaten van de tests voor de auto selectie mogen geloven wordt dit niet een heel fijn circuit voor de Nissan GT-R. In die tests was de Nissan 5e van de 6 met een beste tijd van 1:34.343. De Mitsubishi Lancer stond daar bovenaan de lijst met een 1:33.897. Maar natuurlijk was er nog wel wat winst te behalen door goed te oefenen, dus na flink wat rondjes rijden en lijnen bestuderen had ik uiteindelijk als snelste ronde een 1:32.983 neergezet. En daar was ik aardig tevreden mee. De race op Interlagos vandaag is een veredelde sprintrace. Er is geen verplichte pitstop en alleen de medium compound is beschikbaar. De bandenslijtage staat daarbij zo laag ingesteld dat het geen enkel probleem is om de 12 ronden die op de planning staan uit te rijden zonder stop. Wat wel bijzonder is in de opzet is dat de kwalificate die normaal standaard 5 minuten is nu een lengte heeft van 18(!) minuten. Als je flink door zou rijden kom je in de kwalificatie dus ook op ongeveer 11 a 12 ronden uit, bijna net zo lang als de race zelf.
Ik vind soms de 5 minuten wat te krap als je 1 of 2 kleine foutjes maakt in de kwalificatie, maar 18 is ook weer zwaar overdreven. Gewoon maximaal 10 was wat mij betreft meer dan zat geweest. Maar goed, dat moet er dan wel voor zorgden dat men in de goede verhoudingen op de grid kan staan voor de "sprint" race.


Race 1 - 10:00
Omdat ik de F1 kwalificatie van Suzuka al om 8:00 had zitten kijken en Richard had gevraagd of hij vanaf ongeveer 10:30 samen met Mia in Haren kon vertoeven, zat ik er vandaag al vroeg klaar voor. Op een voor mij bijna ungodly hour van 10:00 zelfs. Maar goed, ik was wel fris en fruitig, dus let's go!
Kwalificatie ging best aardig. Ik wist een 1:33.581 neer te zetten die goed was voor een 6e plek op de grid.

Bij de start ging het al hopeloos verkeerd aangezien ik meteen in de eerste bocht agressief aan de binnenkant aangevallen werd door de Oostenrijker "Kirai" in zijn Ferrari. Ik bleef hem in eerste instant nog voor en wist de bocht te halen, maar omdat mijn exit niet optimaal was in de Senna S deed hij het daar nog eens dunntjes over. Nu werd ik helemaal wijd gedrukt, en op het stuk voor de volgende bocht werd ik door 2 man extra ingehaald omdat ik zoveel exit speed mistte. En er zat ook al iemand naast me aan de binnenkant voor bocht 4. Meteen nu al werd duidelijk dat deze bocht mijn aartsvijand van de dag ging worden. "Mangione" die dus aan de binnenkant zat drukte mij helemaal wijd en buiten de baan waardoor ik een 0.5s penalty kreeg en door het oponthoud werd ik ook nog door iemand anders ingehaald. We hadden amper 5 ronden gereden en ik was al 5 plaatsen verloren. Lekker begin. Maar het kan altijd erger! Voor de volgende bochtencombinatie koos ik de wijde lijn om de auto voor mij te ontwijken en wat meer snelheid mee te nemen. In de exit van die bocht stond Kirai echter weer in zijn Ferrari rond te slingeren en moest ik liften. En precies waar ik toen stond probeerde de Fransoos "Ozracing" in zijn Mercedes gewoon de lijn te rijden waar ik stond, alsof ik er niet was. Ik werd er hard afgereden en lag meteen laatste. Die stokbroodvreter reed in de volgende bocht Kirai ook nog even achterstevoren, en een bocht daarna bumpte hij Mangione ook nog bijna van de baan af. Wat een onbeholpen zak camembert was die Ozracing zeg.

In de volgende rondes kreeg ik hier en daar een plekje terug door anderen die van de baan gingen, en in de 9e ronde lag ik slechts 12e. Ik zat inmiddels wel de Spanjaard "Cheb_Chelioss" in zijn Peugeot op de hielen, maar het leek er op dat hij een mario kart banaan powerup gebruikte, want zonder al te veel aanleiding gleed ik achter hem ineens van de baan af. Ik viel nog maar weer een plekje terug naar p13. Chelios zelf maakte later zelf ook nog een blunder waardoor ik hem kon inhalen toen hij langs de baan stond, en vlak daarna werd ik als 12e afgevlagd. Niet bepaald een sterk begin van de dag. Maar het was ook niet de bedoeling dat ik na 1 race al klaar zou zijn, want Richard was er nog niet eens. En hij wilde ook nog live een race kunnen zidn natuurlijk. Dus je snapt wel dat ik dit allemaal met voorbedachten rade heb gedaan, speciaal voor Richard. Het was dus tijd om me in te schrijven voor de volgende race.


Race 2 - 11:00
Richard en Mia waren inmiddels gearriveerd, en met een blèrende Mia in mijn linker oor die het er blijkbaar nog niet mee eens was dat ze een middagje in Haren zou zitten moest ik proberen een kwalificatie te rijden. Nu kwam het wel goed uit dat ik wat extra tijd had en meer dan 1 of 2 ronden kon rijden! Uiteindelijk was het blèren opgehouden en kon ik me concentreren. Oh ja, en Mia was nu gelukkig ook rustig. Ik wist een prima 1:33.223 te rijden voor een 5e startplek.

Al direct toen ik in de lobby kwam werd ik begroet door mijn aller- aller- allerbeste vriend in GT7: Ozracing! Blijkbaar vond hij het leuk dat we aan het einde van de race nog wat gevochten hadden voor een positie, maar hij had er blijkbaar geen actieve herinnering aan dat hij mij er in de eerste ronde afgekegeld had. Ik was zelf dus aanzienlijk minder blij om hem te zien, maar wat dan weer wel leuk was dat ik van hem en iemand anders een compliment kreeg voor mijn Resident Evil livery. Dat is vrij zeldzaam. Dus vooruit, die slakkensnuiver moet ik maar accepteren in deze race.

Al bij de eerste bocht riep ik "niet zo vroeg remmen jongens!" en zat ik bijna midden in de versnellingsbak van beide voorliggers. Richard riep nog dat ze koude banden hadden, maar ik vond het toch echt veel te vroeg. Het zorgde er wel voor dat ik meteen een aanval kon gaan inzetten op de fransoos "JC BABS" in zijn Lamborghini die het eerste slachtoffer vlak voor me was. We gingen zij aan zij naar de beruchte bocht 4, en ik bleef aan de binnenkant en ging die plek pakken jongens hoor! Helaas was ik te snel met op het gas gaan bij nog teveel stuuruitslag. Een goede slip was het gevolg. Ik probeerde nog te corrigeren maar gaf daar in paniek dom genoeg ook gas bij en kon hem niet meer houden. Achterstevoren. En het hele veld was me weer voorbij. Man, man, man wat een faalshow. Deze had ik echter wel volledig aan mezelf te danken. Tegen ronde 7 was ik in elk geval door fouten van anderen weer aanbeland op de 13e plaats en kon nota bene in bocht 4 met een behoorlijk mooie actie (al zeg ik het zelf) "Slater1973" in zijn Ferrari inhalen.

Een ronde later was ik bij de volgende twee aanbeland: mijn grote vrienden JC BABS en Ozracing! Die hadden het als echte franse heethoofden met elkaar aan de stok gekregen. Of aan het stokbrood? Hoe dan ook, door overspeed op JC BABS kon ik hem in de Senna S langzij zetten. Daar probeerde hij gewoon naar de binnenbocht te sturen alsof ik niet bestond. Ik leek wel onzichtbaar te zijn vandaag. Gelukkig gebeurde er verder weinig en konden we wel gewoon door.
Slater1973 in zijn Ferrari was blijkbaar ook achter mij aangesloten, en toen ik vervolgens in bocht 4 weer eens te wijd ging en een 0.5s penalty pakte was die er als de kippen bij om langs mij te gaan. Ook JC BABS wilde dat voorbeeld volgen, maar die had net niet genoeg snelheid. In de volgende bochten zat hij er nog een paar keer dichtbij. 2 bochten later werd hij toch echt ongeduldig en dook hij er gewoon in een binnenbocht tussen. Het kon eigenlijk helemaal niet en hij moest ook op mij afremmen om de bocht te halen, maar hij was er wel langs.

Het duurde me 2 ronden om weer bij hem aan de staart te komen, maar wederom had ik een veel betere exit over het rechte stuk en dit keer haalde ik hem ruim voor de eerste bocht in. In het voorbij gaan deed ik nog even een Luigi Death Stare naar hem, dat kon hij toch niet door de Playstation heen zien was mijn gedachte. Blijkbaar kon hij dat toch wel zien, want nu sloegen de stoppen door. Hij besloot gewoon niet zijn eigen rem te gebruiken voor de eerste bocht, maar mijn Nissan was zijn rem. Ik werd er dus hard afgejèènst en kwam uiteindelijk pal achter hem weer de baan op nadat ik de complete Senna S overgeslagen had. En als het nou per ongeluk was gegaan dan zou hij de plek terug kunnen geven, maar dat was hij duidelijk niet van plan. En het ergste van dat alles? Hij kreeg geen penalty voor het feit dat hij mij de baan af beukte, maar ik kreeg er wel een voor track limits. Get your shit together Gran Turismo... Jezus.
Uiteindelijk wist ik hier niet meer van terug te komen en eindigde ik op de 13e plek. Weer een kansloze race. Nou ja, mijn publiek wil ook wat zien, dus op naar de volgende!


Race 3 - 12:00
Dit keer was het lekker stil bij de kwalificatie, maar ik wist het alsnog niet beter te doen dan een 1:33.389. Op zich ook niet vreselijk, en wederom goed voor een 5e plek op de grid. Mijn maten Cheb_Chelioss en JC BABS waren ook weer van de partij, Er zijn de hele dag veel dezelfde namen voorbij gekomen die net als ik hoog op de grid begonnen en uiteindelijk in de lagere regionen terecht kwamen. En allemaal waren we verwoede pogingen aan het doen om een beter resultaat te krijgen. Ik mocht dit keer wel voor deze beide mannen starten, dus als het een beetje mee zou zitten hoefde ik ze niet tegen te komen.

Helaas had ik in bocht 4 en 5 Chelios al vlak achter me zitten, en hij wist met een mooie actie binnendoor langs mij te komen. Ik heb tot ronde 3 achter hem aan gereden op de 6e plek, maar toen ging het (natuurlijk) weer eens fout in bocht 4. Ik nam iets veel snelheid mee, kwam met mijn achterwiel naast de kerb op de astroturf en ging pardoes linksaf de vangrail in. Uiteraard ging heel het veld mij weer voorbij, en ik lag weer als vanouds laatste. Het leek wel of de race gedoemd was te misslukken op deze manier.

2 ronden later had ik in elk geval al weer 2 plekken terug gekregen door anderen die van de baan waren gegaan, en ik zat weer aan de staart van Chelios (die er blijkbaar ook al weer even af gegaan was) en de Portugees "Paxillium". Nu was het de beurt aan iemand anders om een fout in bocht 4 te maken, en Paxillium kwam ook met een wiel naast de kerb en ging hard linksaf. Het probleem was alleen dat ik daar nu aan de binnenkant zat. Gelukkig kon ik de klap in mijn zijkant tanken zonder de baan af te gaan, en Paxillium schakelde alleen zichzelf uit. Denk hier zelf maar even een "Everything went better than expected" meme bij.

Ik bleef daarna de hele tijd achter Chelios zitten. Net als in eerdere races dat ik achter hem kwam reden we nagenoeg hetzelfde tempo en werd ik nauwelijks opgehouden en kon ik ook niet echt goed proberen in te halen. We kregen samen nog een plekje kado van iemand die een foutje maakte, en in ronde 7 besloot Chelios het heft in eigen hand te nemen en vlak voor bocht 4 zelf iemand hard uit te schakelen en de muur in te "pit maneuver-en". We hebben het in de replay even bekeken, en het leek er simpelweg op dat Chelios veel vroeger in wilde sturen terwijl de ander nog niet met de bocht bezig was en het stuur nog recht had staan. Maakt ook niet uit, ik was niet schuldig en had weer een plekje winst. Het was wel een beste klapper in de boarding! Doohan was er niks bij.

In de laatste ronde kreeg Chelios het met de nummer 8 aan de stok, en na de Senna S op weg naar bocht 4 had ik een zoveel betere exit dat ik hem er naast zette en in wilde gaan halen. Ik was alleen wat te voorzichtig omdat ik de ellende in bocht 4 al weer aan zag komen met 3 mannen'n tegelijk, en het was maar goed ook dat ik wat rustig deed. Chelios wist bij het inremmen pal voor mij langs te snijden en ook nog de nummer 8 aan de binnenkant bijna te grijpen. Dat had daar heel hard verkeerd kunnen gaan. Uiteindelijk wist Chelios aan het einde van de ronde de 8e plek nog met veel geweld binnen te hengelen, en ik volgde op een paar tienden voor de tiende plek. In elk geval wel een verbtering qua resultaat, maar nog steeds geen race om trots op te zijn, dus we moeten nog door! JC BABS had het voorelkaar gekregen 4e geworden in deze race. Geen idee wat voor slachtoffers hij daar voor heeft moeten maken. Mijn hoop was in elk geval dat hij daar tevreden mee zou zijn en dat hij dan kon stoppen voor de dag. Dan kan ik hem in elk geval niet meer tegen komen.


Race 4 - 13:00
En daar gaan we weer. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Kwalificatie ging bijna standaard voor een plek in de subtop, met nog een paar minuten te gaan stond ik op een voorlopige 7e plek. Maar ik was bezig met een lekkere verbetering, en ik wist met een mooie 1:33.211 ineens naar de 2e plek te springen met nog maar 1min46 te gaan. Er was helaas nog wel 1 iemand die mij daarna alsnog inhaalde, maar een derde plek op de grid was wel lekker! Deze kwalificatie was ook ongekend close, de F1 was er niks bij. De nummer 2 stond op 1 honderdste van de pole af, en ook ik en 2 anderen stonden nog binnen een tiende. De hele top 7 stond binnen 2 tienden van elkaar, echt bizar. Dit beloofde dus wel een flink gevecht met close racing te gaan worden. Maar gezien het verloop van de dag was het dan wel te hopen dat dit allemaal zonder ongelukken kon gebeuren.

De start ging gelukkig zonder gekkigheden, en achter mij was zelfs een klein beetje oponthoud zodat ik wat ademruimte had en niet meteen hoefde te verdedigen. In de 2e ronde pakte de Fransoos "Thierry Voltaire" voor mij een penalty in de Senna S, en in bocht 4 ging hij nog een keer wijd en pakte er weer een. Blijkbaar wilde hij ze gaan verzamelen. Met 1s penalty voor die man was het voor mij zaak een beetje in de buurt te blijven zodat ik er voorbij kan gaan tijdens het inlossen, en mijn hoop was dan dat hij pal achter mij zou komen en ze achter mij een gevecht zouden moeten beginnen om de 3e plek.

Ik zat er zeker dicht genoeg bij om de 2e plek te pakken, maar helaas was "XavierXav999" in zijn Supra al veel te dicht bij mij om opgehouden te worden door die Thierry Henry. Sterker nog, Xavier had zijn zinnen op mijn 2e plek gezet. We weten ondertussen allemaal wat voor asociaal volk die Supra rijders zijn, dus ik wilde hem niet te veel dwars zitten omdat ik uit ervaring wel weet hoe dat afloopt op deze baan... Sowieso had hij goed wat snelheid over start finish, en hij zette zijn Supra simpelweg zonder problemen in de binnenbocht. Ik kon achter hem aansluiten en heb niet lang kunnen genieten van die 2e plek...

Maar Xavier was ook weer niet zo snel dat hij meteen bij mij vandaan reed. Sterker nog, hij maakte de nodige foutjes waarbij hij de apex voorbij schoot, en ik bleef hem op de hielen zitten. Bij het uitkomen van de laatste bocht naar start/finish kreeg hij een beste tank-slapper en had ik de betere exit op hem. Ik kon hem voorbij en lag weer op de tweede plek! Toen was daar natuurlijk mijn nemesis weer: bocht 4. Ik nam iets te veel snelheid mee en moest bijremmen om te corrigeren. Xavier zat nog vlak achter mij en glipte er meteen weer langs. Nog steeds kon ik goed bijblijven, alleen ik had dit keer op het rechte stuk niet genoeg snelheid om voorbij te kunnen komen. Hij schoot alleen wel veel te ver door bij bocht 1 en had daardoor een slechte run door Senna S. Ik zat hem pal op de bumper, en even geholpen door een bumpdraft van de Duitse "Sascha" die achter mij aangesloten was kon ik langszij komen. Xavier had blijkbaar geen zin om te verdedigen bij bocht 4 want hij liet het gas los om ons er langs te laten. Nou, dat laat ik me geen 2 keer gebeuren, en ik ging er meteen langs.

Dit keer maakte ik geen fouten en kon ik langzaam aan weglopen bij Xavier. Ook geholpen door het feit dat Xavier het aan zijn franse stokbrood kreeg met een landgenoot: Jesse pinkman in zijn Ferrari. Blijkbaar had hij een dagje vrij gekregen van Walter White om op Interlagos te kunnen racen. Het gevecht achter mij gaf mij kans om weer rustig mijn ding te kunnen doen en tempo te rijden, en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ik wilde naar voren kijken naar de nummer 1, maar die was al bijna aan de horizon verdwenen. In de replay kon ik zien dat die ook alleen maar rondjes in de 1:33 aan het rijden was, daar waar ik nu eindelijk in vrije lucht niet verder kwam dan lage 1:34ers. Die man was simpelweg te snel om bij te kunnen halen. Hij reed overigens ook in een Nissan GT-R, dus aan de auto kan het niet liggen. Moet dus wel een skill issue zijn.

En sterker nog: ik had helemaal geen tijd om naar voren te kijken: ik moest naar achteren gaan kijken. Pinkman had inmiddels Xavier afgeschud, en die werd langzaam maar gestaag groter in mijn achteruitkijkspiegel. Het ging dus niet hard, maar ik kon het toch merken. Ik deed wat ik kon, en reed zeer stabiel en strak mooie rondjes van lage 1:34, maar het was niet genoeg. Pinkman was een snelle jongen. Einde ronde 9 zat hij zo dichtbij dat ik op moest gaan letten om in bochten defensief te gaan rijden. Maar ik wilde ook weer niet zo hard gaan verdedigen dat we er af zouden kunnen vliegen, ook met een derde plek zou ik momenteel erg blij zijn!
Gelukkig had hij wel geduld en wilde net als ik clean racen, dus bijna een hele ronde zat hij nog op mijn bumper. Toen maakte ik een klein foutje door de laat te remmen bij een van de bochten en schoot de apex voorbij. Pinkman was gehaaid en sloeg direct toe. De Ferrari had daar blijkbaar ook erg veel grip want hij wist in de volgende bocht de buitenbocht te houden met goed veel snelheid en was er voorbij. Ik heb nog geprobeerd aan te sluiten en te volgen, maar hij was simpelweg echt sneller.

De laatste 2 ronden heb ik een klein beetje voorzichtiger gereden om vooral geen dure fouten te maken of penalties te krijgen, en uiteindelijk werd ik na 12 ronden afgevlagd op de 3e plek. Eindelijk een lekker race zonder al te veel gekke dingen, en er werd ook duidelijk weer goed en fair gereden in de bovenste regionen. De hele top 6 was aan het eind nog bedankjes en felicitaties aan elkaar aan het uitdelen, het was een ware circlejerk. #NoHomo

Het heeft even wat moeite (en races) gekost, maar uiteindelijk toch een goed resultaat waar ik trots op ben. Ook echt een goed gevoel om met een dergelijke race een ronde af te kunnen sluiten. Je komt af en toe wat rotte appels tegen, maar toch blijf ik merken dat ik steeds vaker leuke races en eerlijke tegenstanders tegen kom hoe hoger ik in de rankings kom. Ik hoop dat die verbetering door blijft zetten zolang ik me goed genoeg kan plaatsen om te blijven klimmen.
Sowieso was het dikke prima om hier een podium te kunnen scoren in een race waarvan de verwachting was dat de Nissan het zwaar zou moeten krijgen. Het kan dus zeker wel!
De race van a.s. woensdag is op Catalunya, ook een race waar de Nissan geen hoge ogen gooide in mijn tests. Maar als ik gewoon goed genoeg oefen en door blijf zetten bij tegenslagen heb ik er alle vertrouwen in dat ook daar een goed resultaat neergezet kan worden!

Neem de code over Nieuwe code genereren