Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 3

Dordanov,
10-04-2025 00:29

Voor vandaag stond alweer de derde race van de Manufacturers Cup op de planning, dus na vandaag hebben we de helft van de 6 geplande races gehad. In de "pre-season tests" kwam de GT-R net als op Interlagos niet heel goed uit de verf op Catalunya. Hij bleef steken op de 4e plek van de 6 auto's. Bij het oefenen werd meteen duidelijk dat de baan zelf ook aardig tricky zou gaan worden. In de eerste 2 sessies had ik bijna om de ronde een track limits penalty te pakken, en dan waren mijn tijden ook nog eens niet zo geweldig. Na goed wat oefenen, studeren en afkijken her en der had ik de baan uiteindelijk een stuk beter onder de knie. Ik pakte ook zelden nog een penalty nu. Mijn beste tijd was aardig verbeterd, naar een 1:42.248. In de tests was ik niet verder gekomen dan 1:44.496, dus dat was een significante verbetering!
Voor mijn kwalificatie was ik aan het richten op iets van een 1:42.6, dat zou een prima tijd moeten zijn.


Deze race was 18 ronden in totaal, met een verplichting om de harde en medium compounds te gebruiken. Je moest dus een pitstop gaan maken. Bij het testen leek het er op dat je bijna de hele race wel op de mediums zou moeten kunnen rijden, dus mijn plan was om maar 1 of 2 ronden op de hards te rijden en de rest op de mediums. Als ik ergens in het midden van het veld zou moeten starten dan was het plan te beginnen op de hards, meteen na de eerste ronde binnen te komen om uit het verkeer te zijn en dan iedereen de moeder te undercutten met mediums en lekker tempo in vrije lucht. Maar zoals gewoonlijk was ook wel de afweging dat als ik verder vooraan zou starten het waarschijnlijk beter zou zijn om op de mediums te starten en eerst bij de plebs weg te rijden. Dan wil je vooral ook geen vroege stop hoeven te maken met het risico dat je dan alsnog in verkeer zou kunnen komen.

Dit keer was er gelukkig geen kwalificatie die net zo lang als de race was, maar wel ietsje langer dan normaal: 6 minuten ipv 5. Mijn eerste ronde was een 1:43.319 waarmee ik een voorlopige 2e plek pakte, maar dat moest natuurlijk nog wel verbeterd gaan worden. In de volgende ronde kwam ik echter al akelig dicht bij de Nissan GT-R voor mij waar ik hard op ingelopen was. Dat gaat tijd kosten dacht ik nog. En helemaal toen de 3 man voor me hard begonnen te ruzien. Een van hen had een penalty maar besloot in de kwalificatie toch zo hard zijn positie te verdedigen dat hij iemand anders de baan af beukte, en nadat die penalty ingelost was en ik hem voorbij was maakte de GT-R voor mij gelukkig ook nog een fout en schoot door in de La Caixa chicane. Toen had ik in elk geval een mooi stuk leeg asfalt voor me voor een ultieme laatste poging. Het werd wel een verbetering, maar ik bleef toch steken op slechts een 1:42.955. Maar alsnog goed voor een 3e plek, dus wat mij betreft wel geslaagd als vantevoren de verwachting was dat ik hier misschien niet mee zou kunnen komen met het tempo. Vanaf de derde plek durfde ik het wel aan om op de mediums te starten, ik kan dan hooguit door de nummers 1 en 2 opgehouden worden als die op hards zouden staan, en als die dan moeten stoppen zou ik alsnog wel schone lucht krijgen. Maar voornaamste reden voor de mediums is om ook niet in het gedrang te komen met auto's die achter me starten natuurlijk.

De start ging best prima. Ik werd heel even onder druk gezet door de nummer 4 toen de nummers 1 en 2 mij licht aan het ophouden waren, maar dat was al snel voorbij. Zeker toen er achter me gevochten werd, en in de Repsol bocht (bocht 4) iemand hardhandig aan de kant gebeukt werd en de boosdoener een 5sec penalty kreeg. Die reed vervolgens alsnog op de 4e plek de boel op te houden tot hij de penalty in ging lossen. Ondertussen konden wij drieën vooraan rustig een gat slaan. Achter ons reden een mannetje of 5-6 op de hards, de rest stond allemaal ook op de mediums. En niemand leek te weten of te geloven dat de medium compound goed genoeg zou zijn voor bijna de hele afstand, want er was maar 1 iemand die meteen na de eerste ronde een pitstop maakte van de hard naar de mediums. De eerstvolgende pitstops daarna werden zelfs pas in ronde 5 gemaakt.

Het gat werd geslagen in elk geval, en ik kon prima bij de Brit "Zandermac" in zijn Supra in de buurt blijven die op plek 2 reed. De nummer 1 leek wel wat sneller te zijn, want die begon langzaam maar zeker uit te lopen. In de eerste 2 ronden hield Zandermac mij af en toe een beetje op in sommige bochten, maar over het geheel genomen was ons tempo behoorlijk gelijk. Na ronde 3 was het gat tussen Zandermac en mij iets groter, en schommelde de afstand wat heen en weer. Er waren secties waar ik wat in liep, en in andere sectie reed hij weer wat bij me weg. Over het algemeen was ik in sector 1 en begin sector 2 sneller, eind sector 2 en sector 3 was Zandermac duidelijk sneller, en dan begon het spelletje weer opnieuw.

Net zoals een hoop voorgaande races was ik hier weer "heertje sector 1". Ik denk dat ik in totaal meer ronden wel een paarse sector 1 gereden heb dan niet. Maar over het geheel genomen middelden de snelle en langzamere secties dus wel wat uit met Zandermac. Heel even dacht ik in de eerste paar rondes dat Zandermac misschien toch op de harde compound reed en "Hayden" op p1 wel op de medium stond, maar vanaf ronde 3 pakte Zandermac het tempo wat op en was het duidelijk dat ook hij toch op de mediums moest staan. In ronde 6 en 7 kreeg ik vanuit het niks ineens problemen in te sturen bij de La Caixa hairpin naar links aan het einde van de ronde, en ik kon dat niet verklaren. Ik denk uiteindelijk dat het gewoon een kwestie was van de voet niet snel genoeg van de rem halen voor rotatie ofzo, want toen ik wat beter ging opletten ging dat weer goed. Ik vond het ook met name raar omdat de meeste zware bochten hier naar rechts zijn, en de linker voorband het dus zwaar te verduren krijgt. Op een gegeven moment ga je dat dus merken in bochten naar rechts, maar als het goed is juist niet naar links.

Toen ik dat lek in elk geval boven had begon ik weer in te lopen op Zandermac, en hij op zijn beurt ook op Hayden op p1. Die begon blijkbaar last te krijgen van versleten banden, want zijn tempo viel terug en in begin ronde 9 pakte hij ook nog een 0.5s track limit penalty bij het opkomen van het rechte stuk. Na inlossen van de penalty liep hij wat raar te slingeren, ik denk om te verdedigen ofzo. Maar dat ging zo lomp dat hij pardoes de La Caixa hairpin voorbij schoot en daarmee terugviel naar p2. Ik was al aan het kijken of ik ook moest gaan aanvallen als zijn banden inderdaad zo slecht waren, maar ik kreeg er de kans niet eens voor. Hij reed meteen bij de pits naar binnen. Dat was natuurlijk wel erg vroeg, en er van uit gaande dat hij op de mediums staat moet hij flink wat tempo gaan inleveren als hij de halve race op de harde compound gaat rijden. Mijn aanname op dat moment was dan ook dat hij uit de running zou zijn voor de winst. Dan blijven er nu nog maar 2 man over die daar voor gaan strijden! Achteraf kon ik in de replay zien dat zijn banden ongeveer even veel versleten waren als die van mij. Maar blijkbaar vond hij het toch een betere tactiek om te gaan wisselen.

Zandermac had inmiddels een klein gaatje naar mij geslagen, en in ronde 10 werd dat gat nog ietsje groter. Maar tegen het einde van ronde 11 had ik dat gat helemaal weer dichtgereden, en met een enorm lekkere exit in de laatste bocht het rechte stuk naar start/finish op zat ik hem op zijn bumper! Hier moest een aanval gewaagd worden, want ik had het vermoeden dat hij het zwaarder had met de banden dan ik. Met name gezien zijn lijnen en ingezakte tempo. Ik kwam langszij voor de binnenbocht van de eerste bocht, maar helaas is het een S-bocht die daarna meteen weer de andere kant uit gaat. Hij wist hard maar fair te verdedigen en mij voor nu achter zich te houden. Vanaf dit moment pakte hij weer een klein beetje tempo op, en het was weer of er een elastiek tussen onze auto's zat. Het ene moment zat ik hem op zijn bumper, en even daarna liep hij weer een meter of 50 weg. Dat ging zo door tot ronde 16. Ik had stiekem de hoop dat hij misschien niet zou weten dat er een verplichte bandenwissel zou zijn en zou doorrijden, dus ik wilde pas de een-na-laatste ronde een stop maken. Dan zou het voor hem te laat zijn als hij voor me zat. Bovendien was het tempo op de mediums nog steeds goed, dus ik zag nog geen noodzaak om te stoppen.

Maar einde ronde 16 dook hij toch ineens naar binnen. Dat was 1 ronde eerder dan ik van plan was, dus mijn hoop was dat ik dan op de versleten mediums alsnog een beter tempo zou kunnen rijden. De koude harde banden van hem gaan natuurlijk niet helpen bij zijn tempo. Dat gaan we meemaken, pushen dat ding! Ik ging natuurlijk in bocht 3 net wat te wijd, maar het viel gelukkig mee en kostte me niet ontzettend veel tijd. Ik maakte de ronde af en dook de pits in voor de hards. Dat wordt spannend, waar kom ik nu de baan op? En ben ik misschien niet undercut door compleet iemand anders die in ronde 1 naar binnen gegaan is en die ik de hele race niet gezien had?

Maar niks van dit alles. Ik reed de pitstraat uit en zag nog steeds positie 1/14 staan! Ik keek in mijn linkerspiegel, en daar kwam Zandermac wel al aangereden! Maar ik leek het te kunnen halen, gas op die lollie! Alleen aanremmen is natuurlijk lastig. Want ik heb de harde compound, de banden zijn koud, en ik weet niet precies wat het optimale rempunt is als je vanuit de pits komt. Ik schoot een ietsje pietsje door, maar kon de auto in elk geval op de apex parkeren en blokkeerde Zandermac een beetje. Voor nu was ik hem voor! In de volgende doordraaier naar rechts probeerde hij buitenom te steken, maar dat lukt je echt niet op volle snelheid daar. De volgende bocht naar rechts had ik keurig de binnenbocht, so far so good! Zandermac zat wel echt op mijn bumper, die had de banden natuurlijk net wel een ronde op kunnen warmen, ik nog niet! Toen kwam daar de erg langzame draai naar links aan. Ik had toch nog net wat te weinig grip en haalde net niet perfect de apex. Zandermac zag het gat en besloot er meteen voor te gaan, veel kansen zou hij anders misschien ook niet meer krijgen.. Het was een wat agressieve actie waarbij hij teveel op mijn auto moest afremmen, dus eigenlijk kon het niet. Maar het was al gedaan en ik wilde het ook met name niet in een tranendal laten eindigen, een 2e plek zou alsnog ook mooi zijn...

Ik sloot dus netjes achter hem aan en zette de achtervolging in. Ik hoopte nog dat hij misschien de plek terug zou geven of een foutje zou maken, maar geen van de twee gebeurde. Ik eindigde de ronde op 6 tiende achter hem op de tweede plek. Het was een mooie poging op het eind met de pitstop om de winst te proberen te pakken, maar helaas is het net niet gelukt. Ik had me aan het begin van de race ook al voorgenomen dat alles in de top 3 dikke prima zou zijn toen ik de derde plek in handen had, dus ik ben blij dat het uiteindelijk gelukt is een mooi podium te pakken. En ik was toch nog wel onverwacht aardig wat competetiever dan ik van tevoren had ingeschat. En dat voor de verandering eens in de eerste race van de avond. Soms gaan dingen wel in 1 keer goed. Het was ook nog eens een 97-punten lobby, en de tweede plek was 92 punten waard. Dus tot nu het beste resultaat van deze Manufacturers Cup. Zeker niet verkeerd!

Eervolle vermelding nog voor de andere Nissan GT-R rijder "localToGlobal" die mij in de kwalificatie had opgehouden en na de finish dacht dat hij de derde plek veroverd had. Helaas voor hem had hij niet gezien dat er een verplichte bandenwissel was, en had de race zonder stop op de harde compound uitgereden. Dus daar kreeg hij even een 2min penalty voor. Daar gaat je goede resultaat!
Zaterdag staat de race op Spa Francorchamps op de planning. 20 ronden in totaal, en de verwachting is dat het goed mogelijk is dat hier ook weer regen bij komt kijken, dus dat kan nog een leuke race worden. Ik verwacht dat de GT-R het daar ook prima kan/zal doen. We gaan het meemaken!

Neem de code over Nieuwe code genereren