Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 4
En daar was ik weer. Met de vierde race voor de Manufacturers Cup: 20 ronden lang op Spa Francorchamps. Net als op de Nürburgring stond hier regen op de planning, ergens in het midden van de race. Het zijn wel random partronen, dus het kan per sessie verschillen of, hoeveel en hoe lang het gaat regenen. Het kan ook best zijn dat er wel regen is, maar dat alles langs het circuit gaat en de race gewoon droog blijft. We hebben 1 verplichte pitstop en alleen de medium compound. De medium band houdt het eigenlijk toch niet de hele race vol, en qua brandstof ga je het ook niet redden als je alles voluit moet rijden. Het plan was om halverwege de race in ronde 9 a 10 te stoppen als het droog blijft (ook afhankelijk van eventueel verkeer uiteraard) en het anders af te laten hangen van wanneer de regen in de race komt.
Bij het oefenen heb ik uiteindelijk een 2:19.316 neer weten te zetten, wat gezien het global leaderboard een hele prima tijd was. Ongeveer 3sec van de alllersnelste alien, goed voor een plek ~1500 van de wereld. Dat klinkt als een groot verschil, maar gezien de meeste andere races had ik hier prima tempo. Als ik kijk naar de pre-season tests was het ook wel de verwachting dat de Nissan op Spa goed mee moet kunnen komen. Het is niet zo gek als de Supra, maar de Nissan gaat vaak ook wel goed op de lange rechte stukken. Voor de kwalificatie was de hoop om ergens in de 2:19 te kunnen komen, dan ging ik er van uit dat ik in de voorste regionen moest staan.
De kwalificatie verliep opzich prima. Een paar bochten waar ik niet helemaal optimaal uit kwam, maar in elk geval ook geen oponthoud in deze korte kwalificatie van slechts 4 minuten. Je had in die tijd dus maar 1 vliegende ronde. Eerst een outlap van ruim 2 minuten, en dan is na je eerste vliegende ronde de tijd op. Ik wist in die ronde een 2:20.164 neer te zetten. Het was geen 2:19 maar zat er erg dicht bij, en was alsnog goed genoeg voor pole. Let's go! Wetende dat er op zich wel wat meer snelheid voor mij in zit gaf dit een goed gevoel voor de race.
Bij de start ging alles prima. Ik werd in La Source wel meteen heel kort even op de achterbumper getikt door de Spanjaard "HPR_Chak" in de dikke BMW achter mij, maar dat leverde hem meer oponthoud op dan het mij hinderde gelukkig. Ik had dus vrij baan voor Eua Rouge en de Kemmel Straight. Maar de BMW zat nog wel vlak achter mij en kreeg natuurlijk ook nog de slipstream er bij. Ik ging een klein beetje naar het midden om te kijken of hij voor de move aan de binnenkant zou gaan, en dat deed hij inderdaad. Ik ging dus terug naar de ideale lijn en hoopte dat ik hem in Les Combes achter mij kon houden als we na de 1e bocht meteen weer naar links moesten. En dat lukte prima. Ook de volgende bochten had ik de betere lijnen en snelheid, en het gevaar was eerst weer geweken. Ik reed vanaf dit moment prima tempo en de BMW werd steeds kleiner in mijn achteruitkijkspiegel.
In de 2e ronde wist ik meteen een 2:20.142 te rijden, die dus al krap sneller was dan mijn pole tijd. Dat was nog eens lekker tempo maken. Als ik dat weet vol te houden moet het wel goed zitten met deze race! De BMW was al bijna niet meer in mijn spiegel zichtbaar ondertussen. De volgende ronde was ik nog bezig met een verbetering tot aan de Bus Stop Chicane. Daar ging ik slecht door en verloor flink wat tijd. Chak zat daarmee instant weer in mijn slipstream en kon weer een beetje aansluiten. Ik bleef rondjes 2:20 laag rijden, maar Chak kon dat ook in mijn slipstream. Hij was niet meteen een bedreiging, maar ik moest ook geen fouten maken, want dat zou me duur komen te staan. Tegen ronde 5 was op de radar te zien dat de regen erg dichtbij kwam. Het bewoog niet zo snel, dus mijn plan was om gewoon af te wachten tot wanneer de eerste spatten er waren en dan in te schatten hoe erg het was. Toen ik aan het einde van sector 2 kwam viel de eerste regen, en het werd meteen snel nat op de baan. Aangezien Spa lange ronden heeft is het vaak geen goed idee om hier een ronde te wachten met binnen komen, dus ik besloot om nu meteen een stop te maken Intermediates.
Ik dook dus meteen naar binnen, en de meesten achter mij volgden keurig. Er waren 3 man dapper genoeg om toch nog op de slicks door te rijden. That's a bold strategy Cotton! Halverwege de ronde was de baan al zo nat dat we dik in intermediate terrein zaten, en de mannen die doorgereden waren gleden er aan alle kanten af. Doorrijden bleek duidelijk geen goede tactiek te zijn, want zo ongeveer het hele veld was ze voorbij voordat ze bij de pit waren. Ik was natuurlijk blij om te zien dat ik wel de goede beslissing had gemaakt. Nu was het alleen zaak de auto op de baan te houden, want de regen zette goed door, en al in het begin van ronde 7 zaten we tegen het omslagpunt van intermediates en full wets. Gelukkig voor mij bleef het daar bij. Het was hoe dan ook hard werken de auto op de baan te houden, maar daar hadden de anderen ook last van leek mij.
Dat was ook zo, ondanks dat ik in mijn spiegel af en toe een roze vlek zag verschijnen. Dat bleek de Porsche van de Duitse "Milner" te zijn. Niet de pittige 30+ kaas, maar de coureur dus. Ik bleef hem ronde op ronde in de gaten houden, en kon slecht inschatten of hij dichter bij kwam op die afstand. Tegen ronde 11 was duidelijk dat hij wel degelijk dichter bij gekomen was. Ik kon/durfde echter niet veel harder te rijden, want ik zat af en toe al op het punt van net wel of niet de controle verliezen. Tot nu toe had ik echter de auto op de baan gehouden, en dat was het voornaamste. Begin ronde 14 ging het echter mis. Ik remde niet lekker voor La Source en schoot te ver door en kwam uiteindelijk buiten de baan. Ik moest voorzichtig weer naar de baan rijden, want als ik zou spinnen was het helemaal klaar natuurlijk. De Duitse 30+ kaas zat vlak achter me en pakte goede snelheid door Eau Rouge heen. Geholpen door de slipstream wist hij me op Kemmel Straight voorbij te gaan en nu lag hij voor me.
Achter hem rijdend viel het me meteen op dat hij regelmatig de bochten door drifte, dus ik hoopte dat hij nu te hard aan het pushen was en er misschien af zou glijden. Dat gebeurde echter niet. Hij had duidelijk meer lef om op die grens te rijden dan ik. Mogelijk heeft de Porsche ook gewoon wat fijner rijgedrag in de regen dan de Nissan, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Voorlopig houd ik het op een skill issue aan mijn kant. Hoe dan ook, ik bleef 2 ronden wel bij hem in de buurt, maar het ging moeizaam en hij liep toch langzaam uit. In ronde 15 probeerde ik te hard bij te blijven in Blanchimont toen ik zag dat hij daar aan het weglopen was en kwam buiten de baan. Ik bleef in controle, maar het kostte me wel een 0.5sec penalty. Vervolgens kreeg ik ook nog een penalty door Eau Rouge omdat ik daar een millimeter naast de kerb kwam. Met die 1sec penalty op zak was het helemaal bekeken. Dit gaat me de aansluiting kosten.
En de ellende was nog niet eens over. Bij mijn pitstop naar de intermediates had ik niet bijgetankt, omdat ik er van uit ging dat de regen kort genoeg zou zijn dat we ook nog terug zouden kunnen/moeten naar de slicks. Bovendien zou me dat tot die tijd dan wat gewicht schelen, en sowieso de tijd van het tanken. Omdat ik op kop lag leek me handiger om ietsje zekerder te zijn dat ik ook op kop zou blijven op deze manier. Dat was ook prima geweest, ware het niet dat we nu al in ronde 17 zaten en het nog niet eens droog genoeg was voor slicks. Dat ging hem dus niet meer worden! Gelukkig kwam ik niet super veel brandstof tekort, maar ik moest toch gaan sparen. Ik heb dus de laatste paar ronden de fuel map aangepast om brandstof te sparen aan het eind van Kemmel Straight en het langzamere gedeelte in sector 2.
Tegen de tijd dat ik de laatste ronde in ging had ik genoeg gespaard om de race uit te kunnen rijden zonder te stoppen. Stoppen had uiteraard meer tijd gekost dan alleen wat brandstof sparen, en ik kon de nummer 3 nog niet eens in mijn spiegel zien, dus de speling had ik ook wel. Maar dat zorgde er wel voor dat Milner gemakkelijk p1 kon binnenhalen. Die was de laatste 3-4 ronden ongeveer 2 a 3 seconden sneller omdat ik rustig aan moest doen. Nou was hij eigenlijk alle ronden wel sneller vanaf het moment dat we op de intermediates stonden, maar het brandstof moeten sparen hielp natuurlijk zeker niet.
Voor mij dus erg jammer dat de regen niet wat korter duurde. Als de race langer was of de baan eerder droog was geweest en we nog 5 a 6 ronden op de slicks hadden gemoeten denk ik dat mijn kansen een stuk beter waren geweest. Want in het droge was ik gewoon de snelste man op de baan. Getuige ook de snelste ronde en het feit dat ik die ronde nog steeds aan het verbeteren was, ook in de ronde dat ik de pit in dook.
Maar ik had ook geen zin dit mooie resultaat op het spel te zetten en nog een volgende race te doen. Dit was een sterke lobby, want de winst was 104 punten en mijn 2e plek was ook nog goed voor 100. Dat is het hoogste aantal punten wat ik ooit voor een cup race gehaald heb, dus wat mij betreft was het beter om het hier bij te laten. Ik vond het sowieso een mooi resultaat voor een best wel moeilijke race, dus gewoon erg tevreden.
Woensdag rijden we de volgende race, dus dan horen jullie weer van me!
Reacties op 'Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 4'
Er zijn nog geen reacties geplaatst