Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 5

Dordanov,
17-04-2025 00:07

Vandaag was alweer de voorlaatste race van de Manufacturers Cup. Er wordt gereden op Sardegna, een fictieve track uit Gran Turismo. Dze baan is een van mijn grote favorieten in de game. Helaas is het de reverse versie die we vandaag rijden, en mijn voorkeur gaat uit naar de normale variant. Maar reverse is het alsnog een erg leuke baan om te rijden, en mijn voorgevoel zegt me dat ik dus een voordeel heb omdat ik de baan goed onder de knie heb. Bovendien was de Nissan de snelste auto op deze baan tijdens de pre-season tests die ik gedaan had, dus mijn snelhied zou hier prima moeten zijn.
Bij het oefenen heb ik uiteindelijk een keurige 1:41.513 gereden waarmee ik net 2 seconden van de snelste alien ter wereld zat. Dat is normaal wel ongeveer mijn benchmark dat ik de baan goed onder de knie heb. Voor de kwalificatie wil ik dus richten op een hoge 1:41. Zeker aangezien we hier net als op Interlagos weer een kwalificatie van 18 minuten hebben die nagenoeg even lang duurt als de race. En net als toen is deze race ook weer op de medium compound zonder verplichte pitstop, dus het is weer een veredelde sprintrace. Een goede kwalificatieronde is dus erg belangrijk!

In de uitputtende kwalificatie wist ik pas in de 9e ronde een 1:41 op het bord te zetten omdat ik toen pas alle sectoren lekker aan elkaar kon knopen. Tot op dat moment stond ik met een 1:42.057 op een voorlopige 4e plek. Na sector 2 zat ik op een verbetering van ruim 3 tienden, en mijn hoop was dat ik met die verbetering minstens naar de 2e plek, maar misschien ook wel naar pole zou springen. Sector 3 ging ook lekker, en ik wist er een 1:41.719 uit te persen. Dat vond ik een keurige verbetering en tijd, maar het verbaasde me wat het effect was. Ik schoof gewoon maar 1 positie op naar de 3e plek! Dat was zeker niet waar ik op gehoopt had...
Toen we 2 ronden later afgevlagd werden omdat de 18 minuten om waren zag ik dat de man op pole gewoon een 1:40.843 gereden had. WTF! die man komt van een andere planeet joh! De nummer 2 had ook een keurige 1:41.456 weten te rijden, maar dat zat in elk geval nog dicht in de buurt van wat ik kon, die 40er niet!

Op dat moment was duidelijk dat de winst buiten bereik lag, want zo'n figuur rijdt bij de start natuurlijk hard weg en die zien we nooit meer terug. Ik had mijn zinnen dus al gezet op een gevecht voor de tweede plaats. Nu nog zorgen dat ik niet in de ellende zou komen. Vooral de eerste bocht naar links is een soort "Corner of Death". Die moet je bijna vol gas nemen en alleen een klein beetje liften. Als je iets te veel links de bocht afsnijdt over het gras kun je daar een penalty krijgen, maar nog veel erger: als je iets te ver naar buiten drift kom je bij een stuk vangrail uit die ongeveer een meter uitsteekt. En je maakt een beste klapper als je die bijna vol gas raakt! Het is ook 100% gegarandeed dat deze vangrail slachtoffers gaat eisen in de race, dus als ik niet hoefde te pushen had ik mezelf al voorgenomen daar iets meer te liften dan bij het oefenen. Zeker omdat we tegenstelling tot in de practice mode hier in de race wèl bandenslijtage hebben, en op het eind van de race dus wel eens verder naar buiten kunnen driften.

Bij de start ging alles prima, en de Italiaan "L. Maffi" die op p2 gestart was in zijn Genesis ging vol overgave linksaf door de Corner of Death. Lekker agressief aan de linkerkant om niet de vangrail aan de rechterkant te raken... èèèn een 0.5 sec penalty! Dat was mooi, als ik nu gewoon de hele ronde vlak achter hem blijf dan krijg ik die 2e plek voorlopig bijna kado. Ik bleef lekker in de buurt, en alledrie maakten we de nodige glibbers en glijders deze eerste ronde. Aan het einde van sector 2 raakten we zelfs allemaal achter elkaar de vangrail aan de linkerkant bij het uitkomen van een van de bochten. Echt een gevalletje van automatisch volgen wat je voorligger doet. Bij een aantal van de bochten staat aan de binnenkant en aan de buitenkant meteen een muur of vangrail, dus het is erg uitkijken met precies sturen hier. Maar daar kwam de penalty lijn al aan, en ik zat in de buurt. 3.. 2.. 1.. en hop! ik was er langs! Wel krap, dus Maffi zat nog op mijn achterbumper.

We gingen over start/finish en stevenden vol gas op de corner of death af. Ik liftte even, stuurde de bocht in, en hé! wat is dat nou!? Daar staat de polezitter "fcleon23" in zijn BMW overdwars! Die was vol op de vangrail geklapt! Met een noodgang stoof ik hem voorbij en lag ik ineens op de eerste plek! En toen ik in mijn achteruitkijkspiegel keek was de Mafiabaas ook nergens meer te bekennen. What the hell? Pas in de replay van de race zag ik dat ook hij hier de vangrail raakte. Niet zo hard als de BMW, dus hij kwam niet helemaal achterstevoren, maar het kostte hem wel 2 posities en flink wat tijd.
Toen ik de volgende bocht doorstuurde en in mijn spiegel keek zag ik alleen "Mana Cerace" in zijn NSX voorop rijden met een kluitje auto's erachter. Ik had al een aardig gat met die mannen, dus dat zag er goed uit!

Eigenlijk rekende ik me op dit punt al aardig rijk. FC Leon had zo'n klapper gemaakt dat ik die echt niet meer voor het einde van de race bij me zag komen, en aangezien ik de Maffiabaas ook al niet meer zag nam ik aan dat die ook ver teruggevallen was. Dan waren er weinig mensen meer over die mijn tempo zouden kunnen rijden, dus is het een kwestie van gas geven, geen fouten maken en de race uitrijden leek me. So let's go!

De volgende ronde ging ik weer hard door de Corner of Death en toen ik vervolgens in mijn achteruitkijkspiegel keek naar mijn achterligger zag ik ook Mana Ceraca in zijn NSX hard de vangrail raken en flink wat tijd verliezen. Kijk, als iedereen zichzelf wil uitschakelen dan is dat prima uiteraard. Mij hoor je niet klagen! Ik was me er natuurlijk nu wel weer des te meer van bewust dat ik dergelijke fouten zelf niet moest gaan maken. Dus wel tempo rijden, maar geen fouten. Dan is deze race gewoon in de pocket toch?

Zo gezegd, zo gedaan, en ik begon lekker mijn rondjes te rijden. In ronde 4 zag ik in sommige bochten weer een zwarte auto in mijn spiegel opdoemen, maar ik kon op die afstand nog niet goed zien wie het was. Ik bleef het de komende ronden wat in de gaten houden, en ik leek niet echt uit te lopen. Sterker nog, die auto kwam langzaam maar zeker dichterbij! Ik vond dat ik best prima tempo aan het rijden was, dus mijn aanname was dat het wel de erg rappe FC Leon zou moeten zijn. Dat leek me toch de enige die in staat zou moeten zijn op mij in te lopen. En als hij die achterstand nu al heeft weten dicht te rijden dan heb ik wel een probleem.
De komende ronden bleef hij gestaag dichterbij komen, en mijn aanname was dat ik dit niet zou kunnen houden als het verschil zo groot is. Dus ik ging er al een beetje van uit dat het waarschijnlijk een tweede plek zou worden deze race.

Tegen ronde 6 was hij al significant dichterbij, en had ik ondertussen door dat het niet de BMW van FC Leon was, maar de Genesis van de Mafiabaas! Die man was echt serieus tempo aan het rijden, en was dicht genoeg genaderd om met een paar ronden een aanval te kunnen gan wagen als hij zo door gaat. Ik had niet verwacht dat hij zoveel tempo zou hebben! Het duurde nog 2 ronden voor hij daadwerkelijk aan mijn staart zat, en ik zou nu toch echt aan verdedigen moeten gaan denken. Maar voordat ik echt een actie van hem verwachtte werd ik aan het einde van sector 2 ineens hard van achteren gebeukt, BAM! zo de vangrail in die mij gelukkig opving. Die "Mafklapper" was zo enthousiast naar mij toe aan het rijden dat hij volledig zijn rempunt voorbij geschoten was en vol op mij in beukte. Gelukkig was het dit keer wel een man die netjes was en zijn fout erkende. Hij liet zijn voet van het gas en rolde uit tot ik weer op gang gekomen was. Heel erg sportief dat hij dat deed, want de meesten pakken hun voordeel gewoon als ze dat kunnen of maken zelfs bewust zo'n actie als dit. Die maffiabaas was zo gek nog niet. En naast dat hij me voor liet incasseerde hij ook nog een 2sec penalty omdat hij me gebeukt had. Dus extra hard gestraft ook nog.

De volgende ronde zat hij nog wel steeds vlak achter mij, maar wel met een 2sec penalty natuurlijk. Het punt is allen dat ik in VR alleen zie dat mensen een penalty hebben die voor me rijden. In de spiegels wordt die informatie helaas weggelaten. Ik had dus (nog) geen idee dat die man een penalty had. Begin sector 3 maakte ik nu een foutje en kwam te wijd uit een van de bochten. De Mafiabaas kwam bijna langszij, en ineens viel hij weer helemaal terug. Alsof hij zich bedacht had en toch niet wilde gaan inhalen! Toen ineens klikte het bij mij: we zaten net op de penalty lijn! Dus ik riep hardop "Oh WTF joh, die man had een penalty!"
En ineens had ik weer ademruimte, met slechts 3 ronden te gaan. Het gat was weer aanzienlijk geworden, dus als ik nu gewoon goed tempo reed was de winst misschien toch nog mogelijk! Lekker man!

De rondes er voor was de Mafiabaas zo ongeveer elke ronde .5 tot 1 sec sneller dan ik was, dus echt serieus rap. Maar tegen het eind begon ook hij te merken dat zijn banden minder werden, en ik kon voor mijn gevoel toch nog redelijk voor blijven. Maar alsnog liep hij wel in, en in de laatste ronde zat hij toch weer op mijn bumper! Maar met het eind in zicht ging ik natuurlijk niet zo maar opgeven, dus de deur moest gesloten blijven! Vanaf begin sector 2 ben ik verdedigende lijnen in de binnenbochten gaan rijden, ook in de bocht aan het einde van sector 2 waar hij me in ronde 8 nog hard gebeukt had. Ik bleef eerst ver rechts zodat ik de binnenbocht had, maar toen ik in mijn spiegel zag dat hij niet aan de binnenkant zat liet ik hem weer iets naar de buitenkant lopen. Hij wilde meteen weer naar rechts, maar zag dat het te laat was en bedacht zich toch weer. Daardoor maakte hij een rare slinger en verloor tijd in de exit op mij omdat hij veel te wijd kwam en moest inhouden. Voor de volgende bocht ben ik weer wat in het midden blijven rijden en zag dat hij aan de buitenkant bleef. Daarna had hij in de aansluitende bocht een matige exit en begon ik weer uit te lopen. This is it! Nog maar 2 bochten te gaan en dan zijn we er! Geen fouten maken nu! Ik ging keurig de bochten in, verdedigde de binnenste lijn nog een beetje zodat hij niet hard kon duiken, en daar draaide ik het rechte stuk op. Ik zag hem een matige exit hebben en in mijn spiegel was duidelijk dat hij niet mee kon komen. Jaaa! Het was gelukt! Zwaar bevochten en geholpen door domme fouten van anderen, maar ik mocht weer eens op de hoogste trede plaatsnemen!

Misschien had ik niet het beste tempo in deze race, maar ik heb het wel zonder grote fouten weten te doen, en dat is simpelweg ook onderdeel van het racen. Alleen snelheid is niet alles natuurlijk. En wat me helemaal een goed gevoel gaf was dat dit een fors sterke lobby qua punten was. Ik ontving 108 punten voor deze overwinning! Dat is natuurlijk allemaal onderdeel van de aanhoudende goeie resultaten in de laatste races waardoor ik steeds in ranking blijf stijgen en dus ook sterkere tegenstanders krijg. En dat was in deze race toch wel merkbaar. Maar alsnog kan ik goed meekomen, dus lekker zo doorgaan!

Zaterdag is alweer de laatste race van de Manufacturers Cup: 20 ronden op Suzuka. Dat kan ook nog wel een mooie race worden denk ik zo. Tot dan!

Neem de code over Nieuwe code genereren