Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 6
Daar zijn we weer voor de laatste race van de Manufacturers Cup! Vandaag rijden we 20 ronden op Suzuka met lichte bandenslijtage en de medium en softs als verplichte compounds. Brandstofverbruik is erg laag, dus de tactiek voor de stops is alleen afhankelijk van hoe lang de banden het uithouden. En dan met name de softs uiteraard. Bij de oefenrun die ik gedaan heb sleten de softs wel redelijk snel. Bij starten op de mediums en een laatste stint op de softs bleek 10 ronden zeker 1 te veel te zijn. Dus mijn plan was om 9 ronden op de softs te doen als ik zou starten op medium, en mocht ik starten op de softs dan switchen wanneer ik begin te merken dat de tijden teveel terugvallen. De mediums zijn maar ongeveer een seconde langzamer, dus dat is het verschil wat het dan ook maximaal mag worden op softs.
Bij de oefensessies ben ik met mijn snelste ronde krap onder de 2min gedoken: een 1:59.993. Ik zat vaak in de lage 2:00 rondjes, dus mijn ultieme doel was een 1:59 rijden wat me maar 1 keer gelukt is. Voor de kwalificatie vond ik het dus prima een lage 2:00 te rijden, dan had ik wel vertrouwen op een degelijke startplek. We kregen 7 minuten voor de kwalificatie, dus we konden 3 ronden rijden. De eerste ronde was een mooie banker lap van 1:00.501. Ik was in die ronde wel naar de start van de man voor me gereden waar ik voor ronde 1 een behoorlijk gat voor had laten vallen. Dus in de 2e ronde kon ik niet verbeteren omdat die man onmeunig in de weg reed. Ik hoopte dat ik hem in zou kunnen halen of dat hij er af zou vliegen, maar zoveel geluk had ik niet. Achter mij zat een groot gat, dus ik heb aan het einde van de tweede ronde een nieuw gat laten vallen om opnieuw aan te kunnen zetten. Dat ging precies zoals gepland, en ik wist nipt te verbeteren naar een 2:00.455. En die tijd was uiteindelijk goed voor een 2e plek op de grid!
Plan was dus zoals gewoonlijk om op de zachte compound te starten en bij de beukapen weg te rijden. Vlak na de start werd ik direct in de eerste bocht licht van achteren aangetikt door de Britse "Fbcheese" in zijn Porsche achter mij. Waarschijnlijk remde hij wat te laat of dacht hij in de buitenbocht in te kunnen halen. Hoe dan ook: hij ging veel te hard, werd door het tikje op mijn bumper helemaal wijd gestuurd en kwam op het gras. Daarmee viel hij meteen terug naar de allerlaatste plek. Zo zie je maar weer: probeer nou niet de wedstrijd in de eerste bocht te winnen!
Het was op koude banden natuurlijk wel weer even zoeken naar grip, en ik zag dat zowel de man voor als achter mij er net als ik moeite mee hadden. Maar na ongeveer een halve ronde werd het al aanzienlijk beter. Toch nam ik nog wat te veel vaart mee Spoon in, en kreeg daardoor een vrij slechte exit. Dat gaf de Duitser "Bastman" in zijn Porsche achter mij de mogelijkheid vanuit de slipstream in te gaan halen richting 130R. Ondanks dat hij niet genoeg snelheid had om er helemaal voorbij te komen kwam hij toch naast me rijden. 2 man breed 130R in is geen goed idee, dus ik heb in de buitenbocht eieren voor mijn geld gekozen en hem laten gaan.
Op dat moment leek hij ook iets beter tempo te hebben, want hij liep eerst een stukje uit voor ik genoeg tempo had om hem bij te kunnen benen. Maar na ronde 2 kwam ik lekker in de flow en vanaf begin ronde 3 begon ik hard op hem in te lopen. Er waren een hoop bochten waar hij veel te hard in ging en als een ware driftking tekeer ging, dus daar kon ik mooi van profiteren. Vanuit de hairpin zat ik hem al goed op de hielen. En dit keer was ik degene die aan het jagen was en de betere exit uit Spoon kreeg. Maar ik had niet genoeg gang om naast Bastman te kunnen komen, dus ik heb hem simpelweg een bumpdraft gegeven en ben eerst achter hem gebleven. Met de manier waarop hij momenteel aan het rijden was zou mijn tijd zeker nog wel komen.
En daar hoefde ik niet lang op te wachten: meteen in de eerste bocht ging hij er weer veel te hard in en maakte een mooie powerslide bij het herstellen. Dat kostte aardig wat tijd natuurlijk, en ik kon nu wel direct langszij komen. Ondanks dat ik bij het ingaan van de Esses aan de buitenkant zat koos hij toch eieren voor zijn geld aangezien ik wel voor hem lag. De positie was weer terug, en nu was het zaak mijn tempo goed te houden zodat ik bij hem weg kon lopen. Dat lukte aardig, mede geholpen door het feit dat hij een slechte exit uit de hairpin kreeg en bijna geen slipstream had om aan te sluiten. Daardoor kwam ook de nummer 4 een stuk dichter bij hem, en onder die druk maakte hij een foutje en sneed hij een stuk af bij de chicane waar hij een 0.5sec penalty voor kreeg.
Ik begon meer en meer uit te lopen, ook zeker geholpen door het feit dat ze achter mij dus in een gevecht voor de derde plek verwikkeld raakten. Ik kon dus gewoon weer lekker rondjes gaan rijden zonder naar achteren te kijken, en eens zien of ik de jacht naar de nummer 1 in kon zetten. Maar tegen ronde 8 was het al wel duidelijk dat ik niet op hem aan het inlopen was. In de replay zag ik achteraf ook dat hij rondjes lage 2:01 aan het rijden was, waar ik veelal in de 2:02 zat. Die man zou ik dus niet inhalen tenzij hij een kapitale blunder zou maken. Dat hebben we eerder al een keer zien gebeuren, dus wat mij betreft is het nog niet helemaal voorbij!
Het was ondertussen wel duidelijk dat mijn softs niet meer lekker wilden na 8 ronden, dus om niet teveel tijd te verliezen ben ik einde ronde 8 naar binnen gegaan voor de mediums. Het enige risico was wel dat ik met zo'n vroege stop in verkeer terecht zou kunnen komen, en dat gebeurde natuurlijk ook. Ik kwam pal achter de Pool "Iksaw" in zijn Porsche terecht op de 7e plek. Een klein stukje achter mij reed "Fbcheese" die er de eerste ronde vanaf de derde plek afgeschoten was. Die lag nu dus een volledige pitstop achter. Kun je nagaan wat een dure fout dat was!
Iksaw bleek ook op de mediums te staan omdat hij daar op gestart was, maar aangezien hij geen snelle man was had ik hier natuurlijk wel oponthoud van. Het verschil was duidelijk merkbaar, maar ook weer niet zodanig dat ik hem gemakkelijk in kon halen. Ik hoopte stiekem dat hij de volgende ronde naar binnen zou gaan voor zijn pitstop, maar helaas deed hij dat niet.
Ik zat in elk geval wel vol in zijn versnellingsbak te drukken, tot hij in de volgende ronde te wijd ging in de hairpin. Nu moest ik toeslaan! Maar nog voor ik dat plan kon gaan uitvoeren ging hij helemaal links rijden en van het gas af. Mijn eerste gedachte was dat hij er genoeg van had en me er langs liet omdat hij door had dat ik veel sneller was. Maar hij verdween in de berm en ik zag hem niet meer terug. In de replay zag ik dat hij op het moment dat hij aan de kant gaf helemaal geen inputs meer had. Geen gas, geen stuur. En na in de berm te belanden verdween hij ineens uit de race. Als iemand het menu opent om de race te quitten gaan automatisch je alarmlichten aan, en dat gebeurde niet. Mijn concluise was dus dat hij simpelweg een disconnect gekregen moet hebben. En dat was zeker in mijn voordeel, want nu had ik weer vrije lucht!
Helaas was ik iets te enthousiast met tempo maken in deze vrije lucht, want bij de chicane aangekomen was het nu mijn beurt om een 0.5sec penalty te pakken. Gelukkig zag ik eigenlijk niemand meer mijn achterspiegel, dus ik zou er niet al te veel nadeel van hebben. Maar het vergroot natuurlijk wel mijn achterstand op de nummer 1, en ik moet er ook geen gewoonte van gaan maken. Mijn tempo was nu wel goed, en de volgende ronde ging de laatste man die voor me reed die nog moest stoppen ook naar binnen. Ik was weer terug op p2 en ik zag niemand in mijn achterspiegel. Helaas was de nummer 1 ook alleen nog maar heel even zichtbaar als ik het rechte stuk op kwam, dus die man had een aardige voorsprong opgebouwd.
Vanaf dat moment heb ik gewoon gedaan wat ik kon: lekker tempo rijden en vooral geen (dure) fouten maken. Bijna alle ronden op de mediums waren 2:02 hoog of 2:03 laag, dus dat lag prima in het window van ongeveer een seconde langzamer dan de softs. Er kwam niemand meer dichterbij van achteren. En tegen het eind zag ik zelfs dat ik toch ineens weer wat tijd goed maakte op de nummer 1. Ik nam aan dat het kwam omdat hij een penalty gehad had, maar pas in de replay zag ik dat hij in ronde 17 een redelijke fout in bocht 1 had gemaakt, en in ronde 19 heeft hij zelfs nog een complete 360 gemaakt nadat hij te wijd ging in Spoon. Daar had hij eigenlijk nog flink mazzel, want als je er ergens volledig af gaat kost het gauw een seconde of 8 tot 10, en dan was het misschien toch nog spannend geworden. Zeker aangezien ik op 10sec van hem op de tweede plek afgevlagd werd. Ik had op mijn beurt weer een voorsprong van 12sec op Bastman die uiteindelijk toch nog derde geworden is.
Weer een mooi resultaat, en de derde in een streak waarbij ik in de eerste race meteen een goed resultaat neerzet en geen extra races nodig heb omdat dingen mis gaan. Dat is ook niet verkeerd! En ook dit was weer een sterke lobby, de winst was 113 punten, en mijn 2e plek was goed voor 109 punten! Er van uitgaande dat ik daarmee weer (ruim) boven het gemiddelde zit denk ik dat ik daarmee een plek heb in de top 5% van Nissan binnen mijn klasse, en ook in Europa/Midden Oosten/Azië waar ik na de vorige race ook al in de top 5% stond. Een erg succesvolle Manufacturers Cup dus, waarbij de resultaten een mooie opgaande lijn hebben laten zien.
Vanaf woensdag starten de Online Qaulifiers van de Nations Cup, ook weer 6 races in totaal. Daar hoeven we geen manufacturer te kiezen, maar is er altijd een vaste auto of een setje van auto's waaruit per race gekozen kan worden.
Het zal wel voorlopig mijn laatste geschreven klapverslag zijn. Het kost me elke keer erg veel tijd om zowel een geschreven verslag als een video te maken, en aangezien ik steeds meer moeite neem om ook de video een beetje verhalend op te zetten wil ik me daar wat meer op gaan focussen. Voor vandaag heb ik daar al een klein experimentje mee gedaan, door een AI voiceover als een soort commentator in te zetten. Het is af en toe wat ludiek, maar ik ben wel tevreden over wat het toevoegt, dus dat wil ik voor de Nations Cup gaan doen. Dan kan ik me de tijd van het extra geschreven verslag voortaan besparen. Tot woensdag!
Reacties op ' Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 6'
Er zijn nog geen reacties geplaatst