Klapverslagen

Klapverslagen van epische games, geschreven door ons eigen team van reporters.

Lezen is op eigen risico!

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 6

Dordanov,
19-04-2025 19:40

Daar zijn we weer voor de laatste race van de Manufacturers Cup! Vandaag rijden we 20 ronden op Suzuka met lichte bandenslijtage en de medium en softs als verplichte compounds. Brandstofverbruik is erg laag, dus de tactiek voor de stops is alleen afhankelijk van hoe lang de banden het uithouden. En dan met name de softs uiteraard. Bij de oefenrun die ik gedaan heb sleten de softs wel redelijk snel. Bij starten op de mediums en een laatste stint op de softs bleek 10 ronden zeker 1 te veel te zijn. Dus mijn plan was om 9 ronden op de softs te doen als ik zou starten op medium, en mocht ik starten op de softs dan switchen wanneer ik begin te merken dat de tijden teveel terugvallen. De mediums zijn maar ongeveer een seconde langzamer, dus dat is het verschil wat het dan ook maximaal mag worden op softs.

lees verder »

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 5

Dordanov,
17-04-2025 00:07

Vandaag was alweer de voorlaatste race van de Manufacturers Cup. Er wordt gereden op Sardegna, een fictieve track uit Gran Turismo. Dze baan is een van mijn grote favorieten in de game. Helaas is het de reverse versie die we vandaag rijden, en mijn voorkeur gaat uit naar de normale variant. Maar reverse is het alsnog een erg leuke baan om te rijden, en mijn voorgevoel zegt me dat ik dus een voordeel heb omdat ik de baan goed onder de knie heb. Bovendien was de Nissan de snelste auto op deze baan tijdens de pre-season tests die ik gedaan had, dus mijn snelhied zou hier prima moeten zijn.
Bij het oefenen heb ik uiteindelijk een keurige 1:41.513 gereden waarmee ik net 2 seconden van de snelste alien ter wereld zat. Dat is normaal wel ongeveer mijn benchmark dat ik de baan goed onder de knie heb. Voor de kwalificatie wil ik dus richten op een hoge 1:41. Zeker aangezien we hier net als op Interlagos weer een kwalificatie van 18 minuten hebben die nagenoeg even lang duurt als de race. En net als toen is deze race ook weer op de medium compound zonder verplichte pitstop, dus het is weer een veredelde sprintrace. Een goede kwalificatieronde is dus erg belangrijk!

lees verder »

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 4

Dordanov,
13-04-2025 00:55

En daar was ik weer. Met de vierde race voor de Manufacturers Cup: 20 ronden lang op Spa Francorchamps. Net als op de Nürburgring stond hier regen op de planning, ergens in het midden van de race. Het zijn wel random partronen, dus het kan per sessie verschillen of, hoeveel en hoe lang het gaat regenen. Het kan ook best zijn dat er wel regen is, maar dat alles langs het circuit gaat en de race gewoon droog blijft. We hebben 1 verplichte pitstop en alleen de medium compound. De medium band houdt het eigenlijk toch niet de hele race vol, en qua brandstof ga je het ook niet redden als je alles voluit moet rijden. Het plan was om halverwege de race in ronde 9 a 10 te stoppen als het droog blijft (ook afhankelijk van eventueel verkeer uiteraard) en het anders af te laten hangen van wanneer de regen in de race komt.
Bij het oefenen heb ik uiteindelijk een 2:19.316 neer weten te zetten, wat gezien het global leaderboard een hele prima tijd was. Ongeveer 3sec van de alllersnelste alien, goed voor een plek ~1500 van de wereld. Dat klinkt als een groot verschil, maar gezien de meeste andere races had ik hier prima tempo. Als ik kijk naar de pre-season tests was het ook wel de verwachting dat de Nissan op Spa goed mee moet kunnen komen. Het is niet zo gek als de Supra, maar de Nissan gaat vaak ook wel goed op de lange rechte stukken. Voor de kwalificatie was de hoop om ergens in de 2:19 te kunnen komen, dan ging ik er van uit dat ik in de voorste regionen moest staan.

lees verder »

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 3

Dordanov,
10-04-2025 00:29

Voor vandaag stond alweer de derde race van de Manufacturers Cup op de planning, dus na vandaag hebben we de helft van de 6 geplande races gehad. In de "pre-season tests" kwam de GT-R net als op Interlagos niet heel goed uit de verf op Catalunya. Hij bleef steken op de 4e plek van de 6 auto's. Bij het oefenen werd meteen duidelijk dat de baan zelf ook aardig tricky zou gaan worden. In de eerste 2 sessies had ik bijna om de ronde een track limits penalty te pakken, en dan waren mijn tijden ook nog eens niet zo geweldig. Na goed wat oefenen, studeren en afkijken her en der had ik de baan uiteindelijk een stuk beter onder de knie. Ik pakte ook zelden nog een penalty nu. Mijn beste tijd was aardig verbeterd, naar een 1:42.248. In de tests was ik niet verder gekomen dan 1:44.496, dus dat was een significante verbetering!
Voor mijn kwalificatie was ik aan het richten op iets van een 1:42.6, dat zou een prima tijd moeten zijn.

lees verder »

Gran Turismo 7 World Series 2025 - Manufacturers Cup - Online Qualifiers - Round 2

Dordanov,
05-04-2025 23:41

De tweede race voor de Manufacturers Cup is alweer hier, en als we de resultaten van de tests voor de auto selectie mogen geloven wordt dit niet een heel fijn circuit voor de Nissan GT-R. In die tests was de Nissan 5e van de 6 met een beste tijd van 1:34.343. De Mitsubishi Lancer stond daar bovenaan de lijst met een 1:33.897. Maar natuurlijk was er nog wel wat winst te behalen door goed te oefenen, dus na flink wat rondjes rijden en lijnen bestuderen had ik uiteindelijk als snelste ronde een 1:32.983 neergezet. En daar was ik aardig tevreden mee. De race op Interlagos vandaag is een veredelde sprintrace. Er is geen verplichte pitstop en alleen de medium compound is beschikbaar. De bandenslijtage staat daarbij zo laag ingesteld dat het geen enkel probleem is om de 12 ronden die op de planning staan uit te rijden zonder stop. Wat wel bijzonder is in de opzet is dat de kwalificate die normaal standaard 5 minuten is nu een lengte heeft van 18(!) minuten. Als je flink door zou rijden kom je in de kwalificatie dus ook op ongeveer 11 a 12 ronden uit, bijna net zo lang als de race zelf.
Ik vind soms de 5 minuten wat te krap als je 1 of 2 kleine foutjes maakt in de kwalificatie, maar 18 is ook weer zwaar overdreven. Gewoon maximaal 10 was wat mij betreft meer dan zat geweest. Maar goed, dat moet er dan wel voor zorgden dat men in de goede verhoudingen op de grid kan staan voor de "sprint" race.

lees verder »